Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til indtastning / Laver jeg dobbeltarbejde?

Monica Hassel
4 Sep 2021 - 10:52
Laver jeg dobbeltarbejde?

Jeg er i gang med at indeksere en kirkebog med vielser fra 1897, men har nu opdaget, at oplysningerne allerede findea digitalt. Faktisk tyder noget på, at der har været fotretaget en fuldtastning.

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn688/churchbook/source28856/opslag5798785

Jeg var kommet i tvivl om et navn, og så prøvede jeg at søge på så meget af navnet jeg kunne tyde inde på Ancestry. Alle oplysninger fandtes og med et link til præcis den side, jeg var i gang med.

Den er tydeligvis blevet fuldtastet ved en tidligere lejlighed, men her i vores system kan jeg få lov til at indeksere - og hvis jeg vil så også fuldtaste.

Spekulerer på hvor mange unødvendige indtastninger jeg har lavet siden jeg begyndte. Hvordan kan det være, t jeg ikke kan se om noget allerede er tastet????????????

Monica Hassel

Bengt Bolinder
5 Sep 2021 - 17:36:56
Svar: Laver jeg dobbeltarbejde?

Ancestor taster ikke på samme måde som vi gør i DFS. Det vises ikke på samme måde.

Noget andet er, at du ikke har tastet den øverste vielse. Jeg ved ikke hvorfor nummeret er streget ud. De er blevet viet.

(Jeg fuldtaster dem.)  Det er duplet fra forrige opslag.

Det er godt arbejde du udfører. Tak for det.

Mvh Bengt

Monica Hassel
5 Sep 2021 - 14:15:25

Hej Bengt

Jeg sprang den over fordi det allerede var  tastet ind på opslaget før, hvor vielsen står som den sidste på siden. Ved ikke hvorfor de kom  til at skrive parret ind to gange. 

Med mht dobbeltarbejdet her: Jeg havde bildt mig ind, at vores arbejde med at indtaste bidrog til Rigsarkivets digitalisering. På samme vis som vi gør med folketællingerne.

Jeg mister motivation, når det bare handler om MyHeritage. Brugerne kan jo bare bruge Ancestry, de ser ud til at have alle de samme oplysninger og så endda lidt til.

Hvorfor i alverden samarbejder i ikke om indtastning, det er da fjollet at hver platforms frivillige sidder og indtaster det samme?

Mvh

Monica Hassel

Bengt Bolinder
6 Sep 2021 - 09:23:10

Ancestry og MH er meget kommercielle. Ancystry vil have 2500,- kr om året, som jeg læser det.

MH har jeg været medlem af. Da de ville have over 3000,- kr af mig, stoppede jeg.

DFS medlemskab koster 200,- kr / år. Man kan også være gratis medlem.

Det står der mere om på hjemsiden.

Selv om vi henter de samme oplysninger fra Rigsarkivet, er kvaliteten af meget variende.

MH har fået tastet nogle FT i indien eller kina. De er mildest talt dårlige.

Det vil dejligt, hvis det hele er "open source", og det hele kommer ind i fælles database, som vi alle kan trække på.

Det kommer bare ikke til at ske, fordi der er "ussel mammon" ind over.

Mvh Bengt

Dan Nicolaysen
6 Sep 2021 - 10:52:03
Alle indtastninger hos DFS sendes videre til Rigsarkivet. Nogle af dem sendes automatisk, mens andre kun sendes når Rigsarkivet er klar til at modtage dem. Det er tåbeligt, at der kan forekomme dobbelt indtastning af kilder, så derfor har DFS forelået mange gange at data burde gøres fælles for alle med en central database styret hos Rigsarkivet. Det er dog aldrig blevet til noget. Andre firmaer har dog fået danske kilder indtastet af billig arbejdskraft i Indien eller andet steds, men kvaliteten er ikke særlig god, og ofte kan data ikke deles med andre med mindre man betaler. Så det kan forekomme at nogle har indtastet samme kilde andre steder, der findes også mange private der har indtastet til eget forbrug, men det er aldrig blevet delt med andre, og det var en af årsagerne til at DFS blev oprettet. Hos DFS bliver data indtastet i det mindste delt med alle i det øjeblik det bliver indtastet, og det vil altid blive sent til Rigsarkivet for at blive arkiveret i al evighed.

Monica Hassel
7 Sep 2021 - 14:04:42

Kære Bengt og Da n

Okay, jeg klør på med det videre arbejde, men det er kommet helt bag på mig, at arbejdet med at indtaste alle de mange skriftlige kilder ikke er sat mere i system. Jeg troede (meget naivt) at Rigsarkivet samlede alt materialet, at de gjorde det søgbart på samme måde som I, MyHeritage og Ancestry. Og jeg troede (endnu mere naivt) at enhver indtastning de frivillige laver med det samme blev søgbart hos alle tre og hos dem selv.
Rigsarkivet's Søg i samlingerne  kræver jo, at du på forhånd ved, hvilken vej for eksempel, din slægtning boede på før du ved en  ihærdig bladren igennem den relevante folketælling kan være heldig at finde vedkommende. Så når du siger, at I giver det indtastede materiale fra jeres database videre til Rigsarkivet, hvad gør de så ved det? De burde jo stille det til rådighed for alle??  Ja, undskyld jeg ikke helt kan slippe det spørgsmål. Når jeg søger på et navn hos Ancestry kan jeg finde hen til både kirkebøger og folketællinger, de har ikke frivillige tilknyttet, så hvis de ikke får det fra Rigsarkivet eller DFS, hvor i alverden får de så fra? Det kan for pokker da ikke være en inder, der sidder og tyder håndskriften og lægger det i en database betalt af enten Ancestry eller MyHeritage.

Med venlig hilsen

Monica Hassel

Britta Hansen
7 Sep 2021 - 15:46:54

Ancestry og MyHeritage har intet med hinanden at gøre.

Læs her om Rigsarkivets samarbejde med Ancestry: Rigsarkivet indgår samarbejde med Ancestry - Rigsarkivet

Danske Kirkebøger 1812-1918 indekseres af Ancestry og er gratis at søge i: Danske Slægtsforskere - Nu søgbare danske kirkebøger fra Ancestry (slaegt.dk)

Monica Hassel
8 Sep 2021 - 16:55:55

Hold da op, hvor er jeg glad for at have stillet det indledende spørgsmål! I har gjort mig så meget klogere, jeg har fået en del at tænke over, så tak for nu :-)

Monica