Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Hjælp til lægdsruller for mine 3x4x5x6 tipper i Århus amt :-(

Annita Tenna Petersen
27 Feb 2021 - 20:38
Hjælp til lægdsruller for mine 3x4x5x6 tipper i Århus amt :-(

God aften

Jeg har en del besvær med de lægdsruller. Og for at finde de rigtige Rasmus Knudsen og Knud Rasmussen, må jeg i lægdsrullerne, for nu kommer tvivlen omkring mine tip 3, 4, 5, 6, 7 x tip.

Og alle hedder Rasmus Knudsen og Knud Rasmussen i disse sogne Bjerager, Gosmer, Søeby, Frænsten

Hvad ved jeg:

Min 1xtip = Knud R. Knudsen * 17/2-1867, løbe nr. 13 - 247 - 4. udskrivn. kreds - Bogst. J i år 1885

Han slutter med lægd 275 - R - 31 - 36 Bataljon, hjemsendt d. 31/3-1890.

Nu mangler jeg lægdsruller herfra

2 x tip = Hans far hedder Rasmus Knudsen *19/6-1837, i Bjerager sogn, død d. 19/7-1918 i Hylke by. Ham har jeg ikke lægdsrulle på. Men er sikker på, at han er far til Knud Rasmussen Knudsen.

Jeg har vielser og fødsel på en del af de andre, men tror, at der ligger en fejl et sted.

De andre hedder:

3 x tip: Knud Rasmussen, * 29/11-1795 i Søeby, viet til Kjerstin Thomasdatter d. 16/1-1836, i Randlev

4 x tip: Rasmus Knudsen *?, viet til Anne Andersdatter ???- fundet på My Heritage (Men har det ikke selv mere, og er derfor udelukket)

5 x tip: Grdm Knud Rasmussen *?, viet til Karen Pedersdatter d. 9/11-1832 i Gylling Arkivalieronline (sa.dk)

6 x tip: Rasmus Knudsen * 4/12-1768 i Gosmer sogn, viet til Kirsten Mortensdatter, (Men har mine tvivl om dem)

7 x tip. Knud Jensen, viet til Kirsten Poulsdatter, og dette er ren gætværk.

Og Britta foreslog, at jeg gik via lægdsrullerne, for at blive sikker i min sag. Men jeg syntes, at det er meget svært, og jeg har forsøgt.

Jeg har stirret mig total blind på dem:-(

Go lørdag aften til jer

Venlige hilsner Annita

Britta Hansen
27 Feb 2021 - 22:41:25
Svar: Hjælp til lægdsruller for mine 3x4x5x6 tipper i Århus amt :-(

Tag en person ad gangen. Skal vi skrive om syv personer i en tråd, mister vi totalt overblikket.

Og få afklaret de manglende oplysninger på en person ad gangen: dåb, konfirmation, ægteskab, børn ..................

Du skriver

"2 x tip = Hans far hedder Rasmus Knudsen *19/6-1837, i Bjerager sogn, død d. 19/7-1918 i Hylke by. Ham har jeg ikke lægdsrulle på. Men er sikker på, at han er far til Knud Rasmussen Knudsen"

I lægdsrullen på ham, står ikke børns navne. Det kan være nævnt at han er blevet gift og hans status f.eks. gårdmand.

Start med at finde ham i rullen på tidspunktet for optagelsen, hvor du ved, at han opholder sig. Læs vejledningen 'Lægdsruller - Kom godt i gang' , hvis du ikke allerede har gjort det.

Han ses her i Århus tilgang 1838_20_N132 - venstre side - født 15. juni - det står der også i KB

Annita Tenna Petersen
28 Feb 2021 - 17:49:29

Hej Britta

Tusind tak, jo, jeg ved godt hvordan man gør med lægdsrullerne, syntes bare, at det er hundesvært. Men alligevel skal du have tak :-)

Jeg starter forfra, med en af gangen :-)  :-)

Hilsen Annita

Britta Hansen
28 Feb 2021 - 18:28:45
Fint, skriv hvis du skal have hjælp :-)