Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Jørgen Karl Christian Jørgensen Lindegård, Hjarup ved Kolding

Mette Tram Pedersen
23 Feb 2021 - 20:38
Jørgen Karl Christian Jørgensen Lindegård, Hjarup ved Kolding

Jeg søger viden om Jørgen Karl Christian Jørgensen

Lindegård, Hjarup ved Kolding

Jørgen er far til Ellen Kathrine Jørgensen født d. 14. April 1907, dover i Skanderborg.

jeg kan simpelthen ikke finde ham nogen steder. Ellens mor (Bodil Marie Nikoline Jepsen, 31. Juli 1887 skanderrup, Skanderborg) og han skulle efter sigende begge have tjent på Stensballegård.

kan nogen hjælpe?

Britta Hansen
23 Feb 2021 - 23:05:10
Svar: Jørgen Karl Christian Jørgensen Lindegård, Hjarup ved Kolding

Er det Hjarup, Vamdrup, Vejle?

Hvad betyder 'efter sigende'? Hvor ligger Stensballegård?  Har du forældrene i en FT dér?

Har du fundet mulige kandidater f.eks. i lægdsrullen? Moderen opholdt sig 10-måneders nedkomsten på Vedelslund i Sjelle sogn[Framlev, Århus] Det gjorde faderen måske også. Hun er født 31. oktober 1886

I FT1906 var moderen stuepige på Vedelslund, ser det ud til. Hvem er Jørgen Jørgensen der ses dér som tjenestekarl?

Har du set ham i Vær, Voer, Skanderborg?

Mette Tram Pedersen
24 Feb 2021 - 09:23:33

Hej Britta, jeg har Ellens dåbsattest med navnene, og faktisk et billede af Jørgen taget i Galten st. I Kirkebogen er anført “Hjarup ved Kolding”. Jeg har en håndskrevet papirlap der angiver at “de skulle have tjent samtidig på Stensballegaard på Horsensegnen” jeg har kun det og kan simpelthen ikke finde andet. Jeg synes jeg har været i folketællinger og kirkebøger som kunne være umiddelbart relevante, for Hjarup og nabosogne, samt folketæller i det meste af Skanderbor og alle i Voer. Alt uden held.

Men vederslund har har ikke været det vil jeg straks kaste mig over - foreløbigt 1000 tak for hjælpen 

bh Mette

Britta Hansen
24 Feb 2021 - 13:26:19

En kandidat Jørgen Karl Kristian Jørgensen *30. september 1888 Mejlby, Øster Lisbjerg, Randers 

Følg ham i lægdsrullerne - han lander i 4. u.kreds_78_H10, som er Hjarup, Anst, Ribe i 1910.

(Det er altid vigtig at få præciseret mulige steder ud fra sogn, herred, amt)

Hvor er Galten St? 

Han døde allerede 23. april 1917 Mejlby

Hvis han ikke nåede at få flere børn, kan du håbe på, at hans søskende fik nogen, og du dér kan finder efterkommere, så I kan få foretaget en DNA-analyse.

Mette Tram Pedersen
24 Feb 2021 - 13:58:00

hej Britta, 

Du er godt nok dygtig til at hitte rundt, jeg tror at dette kunne være vores "oldefar" nu skal jeg blot prøve at finde en kobling til navnet"Lindegård" som er anført som efternavn på dåbsattesten - jeg tænker det kan være et stednavn som præsten har taget fejl af. men nu har jeg meget mere at gå efter så 1000 tak for hjælpen:)

Mette Tram Pedersen
24 Feb 2021 - 13:58:08

hej Britta, 

Du er godt nok dygtig til at hitte rundt, jeg tror at dette kunne være vores "oldefar" nu skal jeg blot prøve at finde en kobling til navnet"Lindegård" som er anført som efternavn på dåbsattesten - jeg tænker det kan være et stednavn som præsten har taget fejl af. men nu har jeg meget mere at gå efter så 1000 tak for hjælpen:)

Mette Tram Pedersen
24 Feb 2021 - 13:58:10

hej Britta, 

Britta Hansen
24 Feb 2021 - 14:20:06

Lindegård er stedet i Hjarup, hvor han opholder sig - et pænt stort sted - i FT1911 var der syv tjenestefolk - matr.nr. 12a gårdejer Olav Olsen

Et billede fra Lindegård på arkiv.dk

Gården på Danmark set fra luften - et noget nyere billede - kilde: Sylvest Jensen Luftfoto

Britta Hansen
24 Feb 2021 - 14:33:59

Det giver vel også god mening, at han har fået taget et foto i Galten (nabo sogn), hvis han har opholdt sig på Wedelslund Gods - markeret med rødt. Nærmeste større by er Galten

Mette Tram Pedersen
25 Feb 2021 - 07:02:46
Tak for al din hjælp Britta:)