Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Help finding Christensen ancestors

Lynn Friesen
22 Feb 2021 - 18:10
Help finding Christensen ancestors

My maternal great-grandfather was born as Peter Frederick Christensen on January 25, 1874. His father, Peter Christensen, emigrated later in 1874 and his mother, Hannah, also came either in 1874 or 1978 - US Census records differ on her emigration date. Peter was born June 3, 1841 and Hannah (Peterson or Frederickson - again census records and death certificate conflict) was born on May 4, 1849. I believe all the records may be in Hjorring but I cannot sort them out. The family name became Cramer when they emigrated. Peter Frederick stayed with his grandparents in Denmark until he was 15 and then joined his parents in Iowa, where he used the name Frederick Peter Cramer. I have his ship and emigration records, besides his newspaper story and hearing him tell it.

I am trying to locate the correct birth and census records for my great-great-grandparents - Peter and Hannah - and their parents and families. The other family members of Peter that I believe I know are not what I am finding in the census records. My mother corresponded with cousins in Denmark in the 1960's and 1970's but she does not remember their names or the relationships any longer. I believe I found my great-grandfather's birth records but it is faint enough and I do not know much Danish beyond "thank you".

Tak skal du have. 

Lynn Friesen

gf32344@windstream.net

Google Translate to Danish:

Min oldefaders mor blev født som Peter Frederick Christensen den 25. januar 1874. Hans far, Peter Christensen, emigrerede senere i 1874, og hans mor, Hannah, kom også enten i 1874 eller 1978 - Amerikanske folketællingsoptegnelser adskiller sig fra hendes udvandringsdato. Peter blev født den 3. juni 1841 og Hannah (Peterson eller Frederickson - igen folketællingsoptegnelser og dødsattestkonflikt) blev født den 4. maj 1849. Jeg tror, at alle optegnelser kan være i Hjorring, men jeg kan ikke ordne dem. Familienavnet blev Cramer, da de emigrerede. Peter Frederick blev hos sine bedsteforældre i Danmark indtil han var 15 og sluttede sig derefter til sine forældre i Iowa, hvor han brugte navnet Frederick Peter Cramer. Jeg har hans skibs- og emigrationsoptegnelser udover hans avishistorie og at høre ham fortælle det.

Jeg prøver at finde de rigtige fødsels- og folketællingsoptegnelser for mine oldeforældre - Peter og Hannah - og deres forældre og familier. De andre familiemedlemmer til Peter, som jeg tror, jeg ved, er ikke det, jeg finder i folketællingsoptegnelserne. Min mor korresponderede med fætre i Danmark i 1960'erne og 1970'erne, men hun husker ikke deres navne eller forholdet længere. Jeg tror, jeg fandt min oldefars fødselsoptegnelser, men det er svagt nok, og jeg kan ikke meget dansk ud over "tak".

Britta Hansen
22 Feb 2021 - 23:16:02
Svar: Help finding Christensen ancestors

Peter Frederik Christensen Hjørring Sankt Hans *January 25, 1874 #3

Parents: Ugift [maid] Inger Johanne Pedersen 24 years old and udlagt Barnefader[putative father of the child] Ungkarl[bachelor] Peder Christensen

His confirmation in Hjørring 1888 #7

Census 1880 Hjørring, Vennebjerg, Sankt Hans

Inger Johanne Pedersen Census 1855 Hjørring - Census 1860 - Her confirmation in 1863  *May 4, 1849 - Census 1870  - her baptism Inger Johanne Pedersdatter; parents: Peder Jensen and Mette Marie Hansdatter

This might be her emigration record at the Police in 1878

I did not find a marriage record in DK

Britta Hansen
22 Feb 2021 - 23:42:22
Svar: Help finding Christensen ancestors

Where did you find the age (d.o.b.) of  Peder Christensen? on the marriage certificate or death certificate? Pls. link to records found.

I see a candidate in the 1870 Census serving at Lundegaard where Inger Johanne is working.

And found a candidate in the emigration records in 1874

Fred Peter Cramer died in 1965?

His emigration record at the Police in 1889

Peter C. Cramer died in 1926? The right person?

I found his death certificate! Born June 3, 1841 father's name: Christen P. - He died March 30, 1926

Serritslev, Børglum, Hjørring Peder Christensen *June 3, 1841 - parents: Christen Pedersen and Inger Jensdatter

Peder Christensen and family in Census 1845 - Census 1850 - Census 1855 - Census 1860