Ikke logget ind
Forside / Forum / Familiedatabasen / Hvordan får jeg både biologiske og adoptivforældre med?

Ingrid Brandt
20 Dec 2020 - 14:19
Hvordan får jeg både biologiske og adoptivforældre med?

Min far var adoptivbarn. Hans biologiske mor var kusine til hans adoptivfar (deres fædre var brødre), så bagud er slægten rigtig. Men jeg vil gerne også have den biologiske fars slægt med. Og eventuelt også min fars adoptivmors slægt.

Venlig hilsen Ingrid Brandt

Ida Hansen
21 Dec 2020 - 11:05:27
Svar: Hvordan får jeg både biologiske og adoptivforældre med?

Den var svær.

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så er den biologiske mor blevet gift med adoptivfaderen.

Umiddelbart vil jeg tro, at du skal sætte begge de biologiske forældre som forældre til barnet.

Bagefter sætter du adoptivfaderen som partner/ægtefælle til moderen. Han vil så ikke stå som far til barnet, men han vil være med, så du burde kunne lave et stamtræ på ham også.

Ingrid Brandt
21 Dec 2020 - 14:26:28

Nej Ida Hansen, så har jeg udtrykt mig forkert.

Den biologiske mor får barnet med en anden mand, som ikke "ses" senere i historien, men hans andre børn og hans aner er jo min slægt.

Hun får senere børn med en anden. Hendes slægt er der ikke problemer med at få med, da den er den samme som min "farfar"s fra mine tipoldeforældre.

Adoptivfaderen bliver gift med en som ikke er i slægten, og de får ingen børn. Men da hun var min "farmor" vil jeg gerne have hendes slægt på sidelinien.

Jeg håber, dette er forståeligt.

Ida Hansen
22 Dec 2020 - 00:25:29

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det kan lade sig gøre.

Jeg spørger de andre superbrugere, om en af dem har en brugbar løsning.

Du hører fra os, men i disse juletider, kan det tage lidt tid.

Ingrid Brandt
22 Dec 2020 - 13:47:05
Tak. Jeg venter tålmodigt. God jul.

Ingrid Brandt
26 Dec 2020 - 13:39:19

Jeg tror, jeg har fundet en brugbar løsning:

Jeg sætter min far som barn af sin biologiske mor (min farmor). Jeg sætter den biologiske far (min farfar) som hendes partner (ikke ægtefælle). Derefter hendes ægtefælle og deres børn. Bagud er der ikke problemer, da hendes aner er der i forvejen.

Den biologiske farfars slægt både bagud og frem kan sættes ind på en sidelinje.

Jeg lader min fars adoptivfar stå som fætter til min farmor. Jeg sætter hans ægtefælle ind, og kan så også sætte hendes slægt ind. Det bliver så en sidelinje, men det kan jeg leve med.

Det eneste, jeg så mangler er forbindelsen fra min far til hans adoptivforældre, men den kender jeg jo, og kan beskrive med ord.

Det må kunne fungere!