Ikke logget ind
Forside / Forum / Danskerbasen / Løst!!! ved adoption

Kirsten Nielsen
14 Sep 2020 - 10:51
Løst!!! ved adoption

i danskerbasen

når et barn er adopteret skrives så de biologiske forældres navne

eller adoptions forældrenes navne

eller måske begge hold forældre og hvordan gøres det ?

MVH

Kirsten 3230

Bente Pedersen
12 Sep 2020 - 23:01:22
Svar: ved adoption

som sådan kan der ikke indtastes noget i danskerbasen - Danskerbasen bliver opbygget på baggrund af det er der indtastes i kirkebøger og folketællinger -

Udgangspunktet er at alle adoptioner er beskyttet i henhold til persondataloven - og de vil dermed ikke komme i danskerbasen

et eksempel på dette ses her https://www.danishfamilysearch.dk/danskerbasen/person91113

Kirsten Nielsen
14 Sep 2020 - 10:21:56

Ups!

Så har jeg spurgt om noget forkert

det jeg ville spørge om var XXX

København / Sokkelund / Valby sogn / Kirkebøger / XXX

skrives Forældre eller adoptions forældre i firkanten til venstre ?fader ukendt og ? Moder ukendt

MVh Kirsten 3230

Bente Pedersen
13 Sep 2020 - 21:55:47

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål - jeg kan se at Anders er indekseret og står i Danskerbasen 

Hvis du vil fuldtaste ham - skal du taste alle oplysninger som de står i Kirkebogen, og det vil sige både forældrene og adoptivforældrene skal tastes  - der er ikke nogen der er ukendt - og systemet vil så automatisk sætte Anders under Persondataloven 

se vejledning i videoen om fuldtastning  https://www.youtube.com/watch?v=SBl7md4txkk

Kirsten Nielsen
14 Sep 2020 - 10:22:37

Ok!

Jeg prøver en gang til

Det jeg spørger om er XXX Hvis man klikker på Luppen ud for hans navn Kommer der en ny side

med hans navn i et grønt felt, og ude til venstre er der 2 hvide felter et med (? faderens navn) og et med (? moderens navn)

Forældrenes navne er vistnok starten på et slægtstræ (et af navnene er min slægt, de andre navne er for mig ikke interessante)

så det bliver 2 ret forskellige slægtstræer afhænigt af om det de biologiske forældre eller adoptiv forældrenes navne der skrives i felterne

MVH
Kirsten 3230

Henry Ammitzbøll
14 Sep 2020 - 10:22:54

I slægtsforskning er det de biologiske forældre, der skal stå i træet. Ellers ville man jo få nogle "forfædre", som man slet ikke er blodsbeslægtet med.

Ida Hansen
14 Sep 2020 - 10:26:21

Kirsten Nielsen,

Jeg har redigeret dit opslag, for der må ikke nævnes navne på nulevende herinde.

Mht. adoption er det sådan, at når den adopterede bliver fuldtastet, vil indtastningen blive vist som "Persondatalovens §35", da adoptioner anses for at være personfølsomme data.

Kirsten Nielsen
14 Sep 2020 - 10:51:14

Til Henry Ammizbøll

Tak for svaret det giver mening

Til Ida Hansen

Dit indlæg er spild af god tid

Anders Verner Larsen døde i 1996