Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til tydning / Fødte Biregister Brede sogn 1880

Thomas Mikkelsen
9 Sep 2020 - 10:40
Fødte Biregister Brede sogn 1880

Når jeg ser på min tipoldemors, Jensine Christine Bomberg, fødsel i kirkebogen Brede sogn 1880 L.N 32 27 september ser jeg hende født som Uægte barn af Bodil Marie Bomberg.

Ser jeg så i Kirkebog 1880-1884 fødte biregister , venstre side, kan jeg tyde at moren er Bodille Marie Nielsen f Bomberg men der står flere oplysinger på siden som jeg ikke kan få hoved og hale på der er en Maria Catrine Berthelsen som står som fader.

Kan i Hjælpe, på forhånd tak.

Thomas

Henry Ammitzbøll
10 Sep 2020 - 23:12:55
Svar: Fødte Biregister Brede sogn 1880

Vor dem unterzeichneten Standesbeamten erschien heute, der Persönlichkeit nach bekannt, die Hebamme Maria Catrina Berthelsen, wohnhaft zu Bredebro Religion, und zeigte an, dass von der Botille Marie Nielsen geb. Bomberg, Ehefrau des Arbeiters Jacob Nielsen wohnhaft zu Wiesby, beide evanglischen Religion,wohnhaft zu Harrits Feld, zu Harrits Feld in ihrer Wohnung am siebenundzwanzigsten September des Jahres tausend acht hundert achtzig und zwar Morgens um ein Uhr ein Kind weiblichen Geschlechts geboren worden sei, welches die Vornamen Jenssine Christine erhalten habe.

Die Hebamme Berthelsen erklärte das sie bei der Niederkunft der Frau Nielsen zugegen gewesen sei.

Vorgelesen, genehmigt und untergeschrieben

Marie Catrina Berthelsen.

Der Standesbeamte.

A. Hansen

Die Uebereinstimmung mit dem Hauptregister beglaubigt:

Bredebro am 28ten September 1880

Der Standesbeamte.

A. Hansen

Henry Ammitzbøll
10 Sep 2020 - 23:14:10

Tilrettet google-oversættelæse:

Jordemor Maria Catrina Berthelsen, bosiddende i Bredebro Religion, dukkede op for den underskrevne registrator i dag og indikerede, at von der Botille Marie Nielsen født Bomberg, hustru til arbejderen Jacob Nielsen, bosiddende i Wiesby, begge af protestantisk religion, bosiddende i Harrits mark, i Harrits mark i hendes hjem den syvogtyvende september år tusind otte hundrede og firs, nemlig klokken et om morgenen blev der født et pigebarn, som fik fornavnet Jenssine Christine.

Jordemoder Berthelsen forklarede, at hun var til stede, ved fru Nielsens nedkomst.

Læst, godkendt og underskrevet

Marie Catrina Berthelsen.

Registratoren.

A. Hansen

Overensstemmelsen med hovedregistret bekræftes:

Bredebro den 28. september 1880

Registratoren.

A. Hansen

Thomas Mikkelsen
11 Sep 2020 - 07:52:03

Fantastisk, Mange mange tak

Det der er lidt underligt at i Kirkebogen står der Uægte barn ved fødslen og ikke noget med moderen er hustru til Jacob Nielsen.

Henry Ammitzbøll
11 Sep 2020 - 15:02:45

Ja, det ser underligt ud. Hvis ægtemanden ikke er far til barnet, er det jo sådan set rigtig nok, at barnet er uægteskabeligt, men det står der ikke en nærmere forklaring på.