Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / mogens kristian ( eller Christian ) Mogensen og Karoline mogensen f. Hansen

Anna Charlotte Winkel Vestergaard
30 Aug 2020 - 22:20
mogens kristian ( eller Christian ) Mogensen og Karoline mogensen f. Hansen

Jeg søger hjælp til at finde ud af hvornår min tip-oldefar Mogens Kristian Mogensen født 1872, som søn af Søren Nørgaard Mogensen og Kirsten Maria Farcinsdatter ( Farsinsdatter eller Farsinsen ) døde. Jeg ved at han blev født 28/7 1872 i Nykøbing Mors. At han boede bryggergade 3 i Nykøbing da min oldemor Edith Gudrun Elvira Mogensen blev født. Men da hun blev konfirmeret står der at Karoline er enke efter ham. jeg aner ikke hvad der er sket med ham, hvor han har været, hvor og hvornår han døde. Jeg kan heller ikke rigtig finde noget på min tip-oldemor Karoline Mogensen, hans hustru. jeg ved fra min nu afdøde mormor at hun kom fra Norge, måske Kristiansand. at hun blev født i 1872 eller 1873, men det er også det eneste jeg kan finde. Der har i familien været snak om at Mogens vistnok sejlede langfart. Og jeg ved at deres datter, min oldemor Edith Gudrun Elvira blev gift med Aage wilhelm Nicolaj Winkel, og at de endte i København. men jeg sidder helt fast. Håber nogen her kan hjælpe mig videre.

jeg har helt styr på min oldefar Aages familie, ihvertfald hans aner bagud.

på forhånd tak

Britta Hansen
31 Aug 2020 - 01:11:46
Svar: mogens kristian ( eller Christian ) Mogensen og Karoline mogensen f. Hansen

Prøv at nærlæse alt om parrets børn. Hvad står der f.eks. om faderen, når de bliver konfirmeret/gift? Find moderens status i FT'erne, så du kan bedømme, hvornår hun blev enke. På en af disse FT'erne kunne anføres årstallet for, hvornår ægtefællen døde. Døde han, medens han var ude at sejle, kan der have været en avisnotits herom.

Du kan lede efter en behandling i skifteretten. Hvad står derved hendes død/begravelse?

Der kan have været en familiesag i amtets arkiver, hvis han f.eks. bare flyttede, og den forladte kone ikke kunne klare sig uden hjælp.

De kan være blevet skilt. 

Når du har fundet data på børnene, vil du også se, at parret blev viet 31.10.1893 i Sulsted. Bruden Karoline Hansen er født i Siems sogn i Norge 23.11.1873.

Sognet hun er født, hedder Sem sogn hendes dåb nr. 125

Britta Hansen
31 Aug 2020 - 01:31:57
Svar: mogens kristian ( eller Christian ) Mogensen og Karoline mogensen f. Hansen
Mogens Christian Mogensen er da indført i Nykøbing Mors sogn under døde mænd 22.11.1917!

31 Aug 2020 - 08:22:51

tusind tak for det hurtige svar. det er en kæmpe hjælp for mig, da jeg er ny i det her, og har ledt og ledt.

ang Mogens død, så har jeg været igennem kirkebogen for november 1917, og jeg kan ikke finde ham der. kan du evt vedhæfte et link til det, for måske gør jeg noget forkert+

Tusind tak endnu engang til dig 

Britta Hansen
31 Aug 2020 - 11:53:08

Han druknede og blev først fundet efter ca. 1/2  år

Her er dødsattesten af 11.5.1918

Fundet af liget blev omtalt i Morsø Folkeblad 11.5.1918

To fiskere forulykkede i Limfjorden - Dagbladet (København) 27.11.1917

31 Aug 2020 - 20:29:06
tusind tusind tak .-) Det var en kæmpe hjælp :-)