Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Faderskabs sag

Daisy Andersen
31 Jul 2020 - 14:15
Faderskabs sag
Hvordan finder jeg faderskabs sag over min mor født 1925 Lilian Kaja Jensen født af Ragnhild Angelica Urania Juliea Jensen

Henry Ammitzbøll
31 Jul 2020 - 15:26:24
Svar: Faderskabs sag

Efter 1919 blev faderskabssager behandlet af politimesteren og dommeren, og findes derfor i deres arkiver.

Sagen skulle føres i den retskreds, hvor faderen boede, men moderen bad ofte sin egen retskreds eller amtet om hjælp til anlæggelse af sagen, hvorfor den kan findes i hendes retskreds som korrespondancesag (journalen eller kopibogen) eller i amtsarkivet.

Britta Hansen
31 Jul 2020 - 22:17:37

Hej Daisy

Faderskabssager fra København er lidt specielt:

"Faderskabssager fra København finder du i Københavns Overpræsidiums Arkiv. Faderskabs- og alimentationssager findes i OJ-, AJ- eller BJ-journaler og deres tilhørende sager. Overpræsidiets journaler og navneregistre fra perioden 1858-1936 er digitaliserede. Du kan se dem på Arkivalieronline."

4.4.1925 anmoder moderen om, at arbejdsmand Jørgen Vilhelm Nielsen (*9.1.1898) tilpligtes at alimentere til hendes ufødte barn (Københavns Overpræsidium AJ-Journal no 944)

Fundet i AJ-registret 1925 1. kolonne 3. person nedefra

Den formodede barnefader ser du her i Politiets Registerblade

Venlig hilsen

Britta Hansen

Britta Hansen
31 Jul 2020 - 23:05:17
Jeg mente nok, at jeg tidligere havde fundet noget til dig - din gamle tråd fra sep. 2018

Daisy Andersen
2 Aug 2020 - 10:22:20
Tak for hjælp igen Britta , jeg ved ikke helt hvad der gik galt sidst jeg mener ikke jeg kunne finde min tråd men nu kan jeg da komme videre. du er utrolig hurtig og dygtig. Hilsen Daisy