Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Hvad er der sket med de to søstre ?

Tove Faxholm Kristoffersen
1 Aug 2020 - 09:03
Hvad er der sket med de to søstre ?

LØST- der var tale om 2 Elma Eulalia, den første døde og nr. 2”arvede” navnet.

Delvist løst. Mangler stadig oplysninger på Elma Eulalia.
Hun er født i 1912, hvordan kan der være en dødsannonce for hende i Randers dagblad og tidende 26-5-1920, hvor der står hun blev 8 md. ? Medmindre der er tale om 2 døtre med samme navn? Og hvorfor kan jeg ikke finde nogen af dem i div. Kirkebøger, bortset fra Elma´s fødsel fra 1912

Hjælp søges 
Hvad er der sket med dem? Er de døde unge, blevet gift, flyttet, eller ??
Jeg er gået i stå med disse to:

Elma eulalia jørgensen, født 24-4-1912 i Råsted , Randers. Sidst set i FT 1916 i råsted, Randers. 

Helga Erika jørgensen, født 28-10-1915 i Holbæk, Randers, sidst set i FT 1930 Råsted,  Randers. LØST

Jeg synes jeg har ledt meget bredt i forskellige kilder, men uden held. Så jeg satser på hjælp herinde ??

Karin Andersen
31 Jul 2020 - 20:31:27
Svar: Hvad er der sket med de to søstre ?

Hej Tove

Som du kan se når du selv søger på Mediestream, så er avisen fra den 26. maj 1920 så jeg tror

simpelthen at der fejlagtigt er skrevet 8 måneder i stedet for 8 år. 

(Men du kan jo prøve at læse kirkebøgerne om den første Elma er død efter FT 1916 og

derefter opkalder forældrene den næste datter efter afdøde Elma.

Hvilke kirkebøger har du læst for at finde pigernes konfirmation??  I FT 1930 boede Helga i Holbæk sogn, Randers sammen 

med forældrene.

Måske er hun konfirmeret i det sogn?? Ja, det er hun 22. september 1929. 

Med venlig hilsen

Karin Andersen 

Tove Faxholm Kristoffersen
31 Jul 2020 - 21:25:03
Svar: Hvad er der sket med de to søstre ?

Hej Karin.
Tak for svar

Jeg har tænkt både at de har skrevet forkert, og at der måske er tale om 2 søstre, hvor den seneste har “arvet” navnet. Men jeg har gennempløjet kirkebøgerne for både En ny fødsel og en død, både i Skt. Peder og i råsted sogn. Men den eneste registrering jeg kan finde er en fødsel på Elma Eulalia i 1912 i Råsted. Mystisk! Jeg håber at der er nogen erfarne som dig der kan støve noget op, ellers må jeg væbne mig med tålmodighed. 

Helga har jeg fået styr på nu, med hjælp fra dig? i FB gruppen, det viste sig at jeg har et billede af hendes datter Irene, hun sidder med min mor og masker strømper op, ligesom Agnes i matador. De piger kan godt være rigtig svære at spore når de gifter sig og får nyt navn. 

rigtig god aften

Tove