Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til indtastning / Indeksering af hele opslaget

Hans Peter Erbs-Hansen
21 Jul 2020 - 09:48
Indeksering af hele opslaget

Hej alle,

Jeg nørder lidt rundt med slægtsforskning i min fritid, og bruger dette site til at søge og bekræfte informationer. Jeg graver både i min egen og bekendtes familier.

Når jeg finder personer herinde som matcher på min egen søgning, f.eks. i kirkebøger eller folketællinger, skriver jeg deres informationer ind - så andre i fremtiden kan finde de samme personer ved søgning, og derved slipper for at skulle grave bøgerne igennem.

Jeg er altså ikke interesseret i at indtaste hele opslag - men blot at tilføje de informationer som jeg selv har ledt efter og fundet.

Det følger dog ikke instrukserne som de står her, og jeg har nu for anden gang en rød blinkene "DU HAR 1 AKTIV FEJLMELDING PÅ INDTASTEDE POSTER" i øverste højre hjørne når jeg bruger sitet.

Jeg har stor respekt for det arbejde som de rigtige 'indtastere' laver her, og har også stor glæde af det data der er indført.

Jeg kan også godt forstå at det er bedre, jo mere data der bliver indtastet, men denne retningslinje og tilhørende funktionalitet betyder at jeg får mindre lyst til at indtaste de data jeg selv behandler. Igen: Jeg kan godt forstå at der opfordres til at hele indslag indtastes - men bliver det ikke for meget af det gode hvis det betyder at der så er data der ikke bliver indtastet? For at slippe for det gule kort - og den tilhørende røde blinkende lampe - bliver jeg nødt til i fremtiden blot at linke til siderne i kilderne i de systemer jeg har mine stamtræer i. Og hvis nogen i fremtiden kunne have haft glæde af at søge disse personer frem, så er det bare ærgerligt.

Hvad er jeres tanker omkring dette?

Bengt Bolinder
21 Jul 2020 - 16:38:26
Svar: Indeksering af hele opslaget

Man kan indeksere og fuldtaste.

Jeg synes du skal fuld-taste dine familiemedlemmer, du selv skal bruge.

For fødte taster du hovedpersonen, fødselsdato, dåb, faderen, moderen, alle fadderne, præstens navn og det andet der står.

For konfirmation, vielser, døde gør du tilsvarende.

De andre personer på siden gør du ikke noget ved.

Man kan ændre indekserede til fuldtastede, hvis man har behovet.

Der er videoer på Youtube om hvordan man fuldtaster. Vi har også "Hjælp og vejledning" i menuen.

Hvis du har problemer med at tyde hvad der står, kan du få hjælp her i Forum. Vi er også på Facebook i gruppen "Danish Family Search".

Med hensyn til den blinkende røde: klik på den. Du sendes over til siden hvor fejlmeldingen står. I bunden af siden står der hvad fejlmeldingen er.

Hvis det driller, spørg. Send lige linket med til siden og Løbenummer.

- Bengt

Kate Stormly
22 Jul 2020 - 19:21:37

Hvis du vil indeksere, skal du indeksere hele opslaget, ellers bliver det noget rod, da de skal stå i rækkefølge. Det er også lettere for dem der senere vil fuldtaste, og man kan se at alle er indekseret. 

Det tager altså ikke særlig lang tid at indesere en hel side, og jeg synes ikke man kan være bekendt kun at indtaste det som passer en selv. Vi har en vejledning, og den ser vi gerne man følger.

Jeg er frivillig indtaser hos DFS, og synes det  kan være irriterende med alle de fejlmeldingerder der skal sendes afsted, bare fordi nogle medlemmer ikke følger reglerne.

Tænk på, hvis du indekserer hele siden, så er der andre som på et tidspunkt bliver glade for, at de kan finde netop deres ane, som du har indekseret. 

Man må gerne tænke på andre end sig selv, men det er bare min mening. 

Du er velkommen, og spørg i gruppen, hvis der er noget du er i tvivl om.

Venlig hilsen

Kate Stormly

Hans Peter Erbs-Hansen
23 Jul 2020 - 09:55:52

Hej Kate og Bengt,

tak for jeres input.

I mellemtiden er der nogen der har fuld-indtastet hele siden - også tak til vedkommende! (det var den her: https://www.danishfamilysearch.dk/sogn691/source325302/opslag20741062)

Jeg har ikke forsøgt mig med fuld-indtastning på andet end folketællinger - men jeg tror at det er det jeg skal give mig i kast med fremadrettet for fødsler o. lign. Det jeg har gjort er kun at indeksere de personer jeg selv har ledt efter, men jeg kan godt se at det roder med rækkefølgen for de indtastere der kommer efter.

Med hensyn til indeksering af hele siden, så er det nogle gange svært for mig at tyde skriften. Jeg kommer som regel for at finde en person jeg allerede kender navnet og datoen på, og så er der jo alt andet lige mindre risiko for at lave en fejl eller indtaste noget forkert. Jeg har stødt på dårlige træer på ancestry og familysearch.org, og det er virkelig svært at bakse med, så jeg er forsigtig med at indtaste info jeg ikke er 100% sikker på.

Det virker egentlig mere som en praktisk begrænsning - hvis det var nemt for 'profesionelle' indtastere at tilføje til og færddiggøre indekseringer, så var der ikke noget problem i at slægtsnørder som jeg indledningsvis kun opdaterede de informationer vi selv bruger. Som jeg ser det gør vi stadig noget for andre - men vores vinkel er bare lidt anderledes. Hvis jeg har X timer til slægtsforskning om ugen - så kan jeg vælge at fokusere på at skabe kontakt mellem nulevende slægtninge på tværs af atlanten, eller generel indtastning af data på f.eks. denne hjemmeside. Jeg synes ikke at den ene ting er mere egoistisk end den anden. Det ville være ærgerligt hvis DFS systemet (og reglerne for dets brug) gjorde at jeg var nødsaget til ikke at indtaste de informationer jeg selv er i berøring med herinde.

Kate Stormly
23 Jul 2020 - 15:16:36

Hej igen Hans Peter Erbs-Hansen

Tak for dit svar.

Det er mig der er den skyldige, og indekserede hele siden, da jeg tænkte at du måske havde problemer med at læse den. 

Det er nok en god ide, hvis du vil fuldtaste fremover, for så behøver du kun at fuldtaste din egen ane incl. forældre og faddere, eller hvad det kan være på opslaget.

Men fortsætter du med at indeksere, så spørger du bare her i Forum, om der er nogen der kan hjælpe dig med det du ikke kan læse. 

Venlig hilsen

Kate