Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Min morfars søster

René Christensen
18 Jun 2020 - 14:41
Min morfars søster

Hej må høre om nogen kan hjælpe.

Min morfar havde en søster Eva Katrine Olsen, født 1921 og med i en folketælling 1925. Det er fakta.

Ud fra hvad min mormor har fortalt mig, har morfar fortalt at hun var ikke helt normal (hvad det så præcist betyder ved ingen i dag, men går ud fra at hun har nok været lettere retarderet). Morfar skulle også have givet udtryk for at han var ret glad for hende (han, min morfar er fra 1918) og at hun døde i en tidlig alder, vel 5-7 års alderen.

Nu kommer jeg så til problemet, har søgt på hende i det sogn de boede i, omkringliggende sogne, familie relateret sogne frem til start 30-erne i kirkebøgerne men intet er der. Har også søgt på Nykøbing Sjl. sogn,  sindsygehospital, og Vordingborg sogn, Oringe, i samme tidsrum.

Kan det være at hun er placeret på et sted og så har forældrene sagt deres andre børn at hun var død? Og at jeg så skal ind på rigsarkivet og søge, det er det nærmeste jeg selv er kommet en løsning, eller er der nogen der har en bedre ide?

På forhånd tak for hjælpen. René

Britta Hansen
18 Jun 2020 - 15:17:23
Svar: Min morfars søster
Hvor er vi henne i verden :-)

René Christensen
18 Jun 2020 - 16:22:52

Det foregår i Skamstrup og Frydendal sogne pr Sjælland.

Opdagede for nogle dage siden at man også kunne søge i dødsattester og troede at nu var der en mulighed, men heller ikke der har jeg ind til videre fundet noget om hende

Britta Hansen
19 Jun 2020 - 00:45:17

Der var et par institutioner på Sjælland, og jeg husker også Den Kellerske Anstalt i Gauerslund sogn, Vejle.

Fandt lige en artikel på Rigsarkivet 'Anbragt under åndssvageforsorgen? Sådan finder du sagerne'

Jeg går ud fra, at du har set FT1930 på familien i Skamstrup. Der er noteret seks levende børn i ægteskabet og et dødt.

Ebberødgård er i Birkerød sogn

Anstalterne under Forsorgen

Det lyder umiddelbart voldsomt, hvis hun har være på Oringet eller Nykøbing S.

René Christensen
19 Jun 2020 - 08:33:25

Tak for hjælpen, det har været noget af en ørkenvandring at søge på Eva, men der er kun en vej og det er bare at fortsætte, får ikke fred før jeg har fundet hende.

Ja jeg har FT1930, der fortalte at hun var væk.

Syntes bare det er noget underligt noget, hvis hun er død kort tid after 1925 og forældrene så ikke sørger for at hun bliver begravet i Frydendal eller Skamstrup, på trods af den måde folk tænkte og opførte sig på den gang.

René Christensen
19 Jun 2020 - 10:55:39

Et spørgsmål, hvis jeg skal prøve at søge aktindsigt på rigsarkivet, hvor pokker skal jeg så starte når jeg faktisk kun har pigens og forældrenes navne.

Når det nu er flere steder hun kan være sendt hen, skal man vel søge aktindsigt flere steder eller hvad?

Britta Hansen
20 Jun 2020 - 00:38:38

Hej René

Nærlæs vejledningen fra Rigsarkivet. Du skal søge om adgang til arkivalier yngre end 75 år

Du skal nok starte med at finde navneregistre fra de mulige institutioner, når du ikke ved, hvor hun evt. har været anbragt, og så tage dem fra en ende af.

"Hvis du leder efter en bestemt person, men ikke ved, hvilken institution personen var tilknyttet, kan du starte i arkivet fra centralinstitutionen (det regionale forsorgscenter) i det område, hvor personen boede eller blev født. Her nævnes nogle enkelte af dem opdelt efter amt:"

For Lillemosegård kunne det være dette register over beboere i alfabetisk orden. 

Venlig hilsen

Britta Hansen

Britta Hansen
20 Jun 2020 - 00:48:09

René Christensen
20 Jun 2020 - 11:19:23

Hej Britta

Jeg takker for hjælpen, vil prøve et par dødsattester mere syd for Skamstrup og hvis det ikke giver resultat vil jeg ty til rigsarkivet.

Har prøvet en gang med rigsarkivet, min farmors mor døde på Nykøbing Sj. sindsyghospital, men der vidste jeg hun havde været indlagt der og jeg vidste også hvornår hun var død, så det var ikke svært.

Den tanke jeg har haft flere gange er, at Eva bliver indlagt og så "glemt" af familien og så lever i flere år efterfølgende til sin død på institution, det er forfærdeligt at tænke den tanke at blive efterladt sådan et sted helt alene.