Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til at finde dine aner / Svar: Nils Andersson f. 25.12.1859 i Sverige?

Berndt Boberg
13 Feb 2020 - 23:12
Svar: Nils Andersson f. 25.12.1859 i Sverige?

Meget tak Kate Stormly for din oplysninger hvis Nils Andersson fra Rønne, eventuelt f. 08.01.1857 på en sted i Sverige? Ham har jeg selv også finde oplysninger hvis, Men nu har jeg check oplysninger hvis hams tre drenge i fødsel og dopbog fra Rønne forsamling, der kan jeg ikke finde oplysninger hvis hams alder, men hams kones alder er der rett oplysninger hvis der, og de angiveligt at de er vigde i Sverige, måske år 1886? Måske de var på besøg i Sverige for at blive vigde der? De blev ikke vigde år 1886 i Borrby forsamling i Sverige, og hams kone er ikke fød på en sted i Borrby forsamling i Sverige

Hvis der er nogen af er som har oplysninger hvis når ham død så håber jeg at du vil fortælle dette for mig? Der kan man måske finde den rette alder på ham fra dødbogen som fortæller oplysninger hvis ham? I fra en dødbog måske man kan finde oplysninger hvis sted hams kone var i fra i Sverige?

Med venlig hilsen

Berndt Boberg

Britta Hansen
14 Feb 2020 - 01:30:59
Svar: Svar: Nils Andersson f. 25.12.1859 i Sverige?

Hej Berndt

Nils Andersson og Bengta Jönsdatter blev viet i Sverige 8. marts 1885, står der ved datterens dåb: Lavra Elvira Andersen *8.5.1904 i Rønne

Denne Nils Andersson døde 21. februar 1929 i Rønne Her ser du parret i Smedstorp kyrkearkiv.

Udfordringen med at finde din Nils på Bornholm består i, at der var flere Nils Andersson'er fra Sverige der flyttede til Bornholm.

Venlig hilsen

Britta Hansen

Britta Hansen
14 Feb 2020 - 02:05:59

Der er en Nils Andersson, der passer med alderen, der vies til Karen Martinsdatter den 22. december 1883 i Rønne - par nr. 57

Jeg kan ikke finde mere om parret. - og dog ….. se næste svar, hvor han dør og hun senere vies igen.

Britta Hansen
14 Feb 2020 - 02:19:14

Der er en gift arbejdsmand Niels Andersson, der døde 10. marts 1885 - blot 25 år gammel - KB Knudsker

Hans død er også indskrevet i KB for Rønne, formentlig fordi han boede dér.

Hans enke Karen Mårtensson vies 20. august 1887 i Rønne til Per Nilsson - par nr. 27

24. september 1884 fik Nils Andersson og fru Karna en datter Hansine Caroline - Rønne KB 

Venlig hilsen

Britta Hansen

Berndt Boberg
15 Feb 2020 - 00:43:13

En meget stor tak til dig Britta Hansen for alle dine oplysninger hvis den rette Nils Andersson, den andre Nils Andersson var f. 08.01.1857 på en stedt i Smedtorp Sogn i Sverige, og ham og Bengta Jönsson blive vie d. 06.02.1886 i Smedstorp Song i Sverige. Jeg har selv også check hvis jeg kunne finde oplysninger i fra Rønne Sogn hvis den rette Nils Andersson var far till flere børn end Hansine Caroline Andersen, men dette finde jeg ikke, hvis der er nogen af er der har finde oplysninger hvis ham var far til flere børn håber jeg at du vil fortælle mig hvis dette?

Er der nogen af er som kender den svenske ord for den danske ord for en kaolingruben, så håber jeg at du vil fortælle mig hvis dette? 

Med venlig hilsen

Berndt Boberg

Britta Hansen
15 Feb 2020 - 15:53:26

Hej igen

Kaolin er forvitret granitmasse/nedbrudt feldspatmineral i granit, også kaldet porcelænsler (fint hvidt ler)

En grube er en mine eller et brud, hvor der udvindes metal, mineraler etc..

Gruben lå under Knudskirke Bakke Ses også på Historisk Atlas

Du kan læse om Kaolingruben i Borringholmerens-Historiebog

- - -

Jeg kan ikke se flere børn i Rønne (Nils Andersson og Karnas)

Per Nilsson og Karna fik bl.a. tvillingepiger *26.5.1884 i Rønne; Hilda Mathilde og Anna Marine

De flyttede tilbage til Sverige og ses i

Tryde kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/LLA/13418/A II a/1 (1895-1907)

Karna var født 10. maj 1856 Östra Ingelstad

Venlig hilsen

Britta Hansen

Berndt Boberg
15 Feb 2020 - 20:48:43

En meget stor tak også denne gang til dig Britta Hansen for alle dine oplysninger til mig. De svenske ord er da at Nils Andersson døde af: Förgiftning i kaolingruvan vid Rahbekkegaard. Karna døde d. 27.09.1941 på en stedt i Tomelilla Sogn i Sverige, og Per Nilsson døde d. 27.01.1952 på en stedt i Tomelilla Sogn i Sverige, de havde mindst 4 børn tilsammen.

Nils Andersson datter Hansine Caroline kan jeg ikke finde oplysninger hvis i Sverige, så derfor skal jeg begynde med at søge oplysninger hvis hun fra folketællinger år 1901 i Rønne Sogn? Jeg vil finde ud hvis jeg må ha levende slægt i Danmark fra Hansine Caroline side?

Med venlig hilsen

Berndt Boberg

Britta Hansen
16 Feb 2020 - 01:08:16

Hansina Carolina døde 1. juli 1895  Tryde kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker

Tryde kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/LLA/13418/A II a/3 (1895-1907)

- - -

Nils Andersson blev kvalt, står der i KB. Du har ret; det var ved Rabekkegård en kende sydligere end det stenbrud, jeg lige spottede.

Dødsattesten viser dødsårsag: suffocation (kvælning) ved jordskred.

Venlig hilsen

Britta Hansen