Ikke logget ind
Forside / Forum / Hjælp til indtastning / Løst- tak Hvilken navnetype har hovedpersonen?

Ole Selmer
21 Jan 2020 - 21:58
Løst- tak Hvilken navnetype har hovedpersonen?

Hej

Jeg er så småt begyndt at indtaste kirkebøger. Når jeg har indtastet alle ved en fødsel og forsøger at gemme, får jeg fejlen "Venligst indtast navnetype på alle indtastede personer"Det viser sig så, at det er den fødte, der mangler navnetype. Jeg kan gemme ved at give den fødte navnetype Anden person, men det virker da bøvlet?

Mvh

Ole Selmer

Ida Hansen
18 Jan 2020 - 18:08:36
Svar: Hvilken navnetype har hovedpersonen?

Jeg fuldtaster også, og kan sagtens bruge Født som navnetype.
Du kan egentlig ikke taste før der er valgt navnetype på den første, for det er det, der indikerer, om det er en fødsel eller andet.
Jeg tror mere, at det er en af de andre navnetyper, du mangler. F.eks. faddere.

Ole Selmer
19 Jan 2020 - 02:28:40

Nu prøvede jeg lige igen og får fortsat den samme fejl. Når jeg gemmer den første side med den fødtes data, og derefter går videre til næste side mangler navnetypen på den fødte. Og når jeg så er færdig med at taste fader, moder og diverse faddere kan jeg kun afslutte ved at sætte en navnetype på den fødte. Jeg kan ikke vælge født som navnetype, hvorfor jeg har valgt  Anden person, Så det er ikke fordi, jeg har glemt navnetypen på nogen af de andre personer. 

Mvh

Ole

Ida Hansen
20 Jan 2020 - 16:23:15

Når du fuldtaster og vælger Født som begivenhed, sætter systemet selv hovedpersonen til født.

Hovedpersonen må IKKE ændres til anden person.

Hvor taster du henne, så kan jeg prøve at kigge på det?

Inden du sætter koordinater, skal siden med navne se ud som på billedet, hvor der er navnetype ved alle de tastede. 

Hovedpersonen fremgår ikke på disse sider.

Ole Selmer
21 Jan 2020 - 22:01:05
Svar: Løst- tak Hvilken navnetype har hovedpersonen?

Nu har jeg fundet ud af det. Det var på en side, der var indekseret. JEg havde bare krydset navnet og havde overset feltet til højre med navnetype.

Tak for hjælpoen

Ole