Ikke logget ind
Forside/Forum/Hjælp til tydning/Hjælp til tydning

Maryann Don Petersen
6 Dec 2016 - 15:29
Hjælp til tydning

Hej, jeg vil gerne bede om hjælp til følgende opslag:

Det drejer sig om Jens Eriksens fødsel i Allerslev sogn, Præstø Amt, ifølge FT 1801, skulle hans far hedde Erich Nielsen,

skulle det være den rigtige, jeg har fundet, står han, som nr 6. på venstre side.

Præstø Amt/ Bårse/ Allerslev sogn/ Kirkebøger/ Kirkebog 1736 - 1814 Allerslev, Ny udgave/ Opslag Nr. 38

Jeg vil også gerne bede om hjælp til tydning af opslaget vedrørende hans vielse med Sidsel:

28 April 1794, Ungkarl Jens Eriksen af Dyrløv til Jacob Ottosens datter Sidsel af Dyrløv:

Præstø Amt/ Bårse/ Beldringe sogn/ Kirkebøger/ Kirkebog 1750 - 1814 Beldringe, Ny udgave/ Opslag Nr. 75

Ida Hansen
7 Dec 2016 - 00:11:13
Svar: Hjælp til tydning

Jeg læser det således:

Første Paaske Dag blev Erich Nielsens Barn fra (Køledie?) døbt og kaldt Jens.

Blev introduceret Kristi Himmelfartsdag.

Ida Hansen
7 Dec 2016 - 00:44:40

Vielsen havde jeg lidt besvær med, så den fik jeg hjælp af Heidi Hyltoft Wiborg til at tyde :-)

Ungkarl Jens Erichsen af Dyrløv til Jacob Ottesens Datter Sissel af Dyrløv. Forloverne for dem, at de vare frie baade for Slegtskab og andet Egteskabs Løfte, vare for Ham Hans Fader: Erich Nielsen, for Hende, Hendes Fader Jacob Otesen, begge af Dyrløv, som selv underskriver E.N.S. Jakob Ottesen.

Maryann Don Petersen
7 Dec 2016 - 14:11:44
Tusind Tak for hjælpen, nu synes jeg det begynder at blive rigtig svært, at tyde hvad der står, jo længere jeg kommer tilbage i min slægts historie, men hvor er det spændende.

Ida Hansen
7 Dec 2016 - 18:48:14

Det har du ret i, men jo mere man prøver sig fem med den gamle/gotiske skrift, jo mere lærer man :-)

Slægtsforskning er en rigtig tidsrøver, men spændende er det.

Du spørger bare herinde, hvis du har brug for hjælp til at tyde eller andet.