Ikke logget ind
Forside/Forum/Hjælp til tydning/Hjælp til tydning

Maryann Don Petersen
26 Nov 2016 - 12:00
Hjælp til tydning

Hej til jer alle

Jeg vil gerne bede om hjælp til tydning af hele opslaget, vedrørende Mette Marqvardsdatter født i Stubberup, Odense Amt

Jeg er virkelig meget i tvivl, da jeg har fundet 2 opslag, omkring hendes fødsel og ikke kan tyde det hele, men synes alligevel der er mange ligheds punkter. ( det er måske ikke den samme person ).

Der står født d. 21 Januar 1808, men der står også den 21 Februar 1808 ?

Odense Amt/ Bjerge/ Stubberup sogn/ Kirkebøger/ Kirkebog 1734 - 1808 Stubberup, Ny udgave/ Opslag Nr. 86.

Odense Amt/ Bjerge/ Stubberup sogn/ Kirkebøger/ Kirkebog 1734 - 1814 Stubberup, Ny udgave/ Opslag Nr. 193.

Venlig hilsen

MaryAnn Petersen

Else Marie Rasmussen
26 Nov 2016 - 23:19:39
Svar: Hjælp til tydning

Hej

Det er den samme Mette, hun er sandsynligvis hjemmedøbt den 25 januar og fremstillet i kirken 21 februar. I de gamle kirkebøger står der meget sjældent fødselsdato, men udelukkende dåbsdato.

Jeg tyder følgende med forbehold for fejltydning:

Opslag nr. 86

Nr. 3 d 21 February Mette en Datter af Marqver Pedersen og hustru Anne Anders Datter i Stupperup: Baaren af  Anders Andersens Hustru i Martofte; Fad: Anders Andersen ? Jens ?sen og Peder Hansen i Martofte og Rasmus Hjulmand i Stupperup.

Opslag nr. 193

? 1 Janu d. 25d Mette en Datter af Marqus Pedersen og Hustrue Anna Andersd. paa Stupperup Mark, baaren af Anders Andersens Hust. i Martofte Fad: vare Anders Andersen, Jens ?sen og Peder Hansen af Martofte og Rasmus Christensen af Stupp: Daaben confirmed d 21de Febru.

Som du kan se så slutter opslag 193 med at det er en confirmation af dåben, så det tolker jeg som det der kaldes en fremstilling i kirken af hjemmedøbte børn.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad Jens hedder til efternavn.

Håber du kan bruge dette.

Hilsen Else Marie

Maryann Don Petersen
27 Nov 2016 - 09:02:49
Svar: Hjælp til tydning

Tusind tak for hjælpen, det betyder meget ,at det er den rigtige person jeg har fundet.

Venlig hilsen

MaryAnn Petersen